Monday 24 February 2014

PERMOHONAN PR1MA ONLINE 2014 #PR1MA #PerumahanRakyat1Malaysia


PERUMAHAN RAKYAT 1 MALAYSIA (PR1MA).

1. Apakah kriteria kelayakan untuk memohon kediaman PR1MA?

• Warganegara Malaysia.
• Berumur sekurang-kurangnya 21 tahun semasa permohonan dibuat.
• Individu atau keluarga (suami isteri) dengan pendapatan isi rumah purata bulanan antara RM2,500 – RM7,500.
• Pemohon atau pasangannya tidak memiliki lebih daripada satu hartanah.
• Mengikut garis panduan tambahan yang ditetapkan oleh PR1MA.

2. Bolehkah saya mendaftar untuk PR1MA sebagai kediaman kedua saya?

Ya, anda boleh mendaftar.

3. Jika saya di Malaysia tetapi isteri saya berada di luar negara, adakah kami layak untuk mendaftar?

Ya, anda boleh mendaftar selagi pendapatan purata isi rumah adalah antara RM2,500 – RM7,500.



PENDAFTARAN

1. Bagaimanakah mendaftar untuk kediaman PR1MA?


Pendaftaran boleh dilakukan secara online di laman web rasmi PR1MA di www.pr1ma.my

 2. Adakah terdapat sebarang bayaran dikenakan untuk mendaftar kediaman PR1MA?

PR1MA tidak mengenakan sebarang yuran pendaftaran. PR1MA juga tidak melantik mana-mana ejen atau pihak ketiga dalam menawarkan perkhidmatan untuk mengisi borang atau menyediakan peruntukan khas untuk rumah PR1MA.

3. Adakah pasangan saya perlu mendaftar sekiranya saya telah mendaftar untuk kediaman PR1MA?

Setiap pasangan perlu mendaftar sekali secara bersama. Jika anda sudah berkahwin, sertakan butiran pasangan anda dalam borang pendaftaran.

4. Saya akan berkahwin tidak lama lagi. Perlukah saya memohon sebagai individu atau pasangan?

Anda boleh memohon sebagai individu buat masa sekarang. Walau bagaimanapun, untuk permohonan dan cabutan undi, anda perlu mengemas kini maklumat peribadi seperti butiran diri pasangan anda.

5. Berapa kerap saya perlu mengemas kini profil saya?

Anda perlu mengemas kini maklumat anda di dalam sistem pendaftaran PR1MA jika terdapat sebarang perubahan.

6. Apakah yang perlu saya lakukan jika saya menghadapi masalah semasa membuat pendaftaran?

Sila hubungi Pusat Panggilan PR1MA di talian 03-7962 4374 yang beroperasi dari hari Isnin hingga Jumaat (9:00 pagi – 6:00 petang) atau Sabtu (9:00 pagi –1:00 petang). Anda juga boleh e-melkan ke info@pr1ma.my

 7. Terdapat kesilapan IT di bahagian pendaftaran di laman web PR1MA. Apa yang perlu saya lakukan?

Sila e-melkan paparan skrin (screen shot) ke pihak PR1MA ke info@pr1ma.my

8. Di manakah saya boleh melihat senarai dokumen yang diperlukan untuk proses pendaftaran PR1MA?

Rujuk maklumat di dalam laman web http://www.pr1ma.my/how-to-apply.php?required_documents=1

9. Saya tidak boleh mendaftar kerana Kad Pengenalan saya telah digunakan di dalam sistem. Apa yang perlu saya lakukan?

Hubungi kami di 03-7962 4374 dari jam 9:00 pagi – 6:00 petang dari hari Isnin hingga Jumaat atau Sabtu (9:00 pagi –1:00 petang) maklumkan kepada PR1MA ke info@pr1ma.my.

10. Bagaimanakah jika saya terlupa kata pengguna/kata laluan?

Anda boleh dapatkan semula dengan mengklik di sini https://register.pr1ma.my

11. Apakah dokumen-dokumen yang diperlukan untuk permohonan PR1MA?

Anda perlu menghantar:
i. Salinan kad pengenalan (KP)
ii. Slip gaji atau penyata bank terkini



PEMBANGUNAN PRIMA

1. Adakah kediaman PR1MA pegangan kekal atau pegangan pajakan?

Ia bergantung kepada hak milik (“pemilik”) tanah pada setiap pembangunan PR1MA.

2. Di manakah lokasi pembangunan PR1MA?

Pembangunan PR1MA terletak di bandar-bandar utama di seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut, sila layarihttp://www.pr1ma.my/pr1ma_homes.php.

3. Bagaimanakah untuk mendapatkan maklumat terkini tentang pelancaran & harga kediaman PR1MA?

Sila layari http://www.pr1ma.my/pr1ma_homes.php.

4. Berapakah harga kediaman PR1MA?

Kediaman PR1MA berharga dalam lingkungan RM100,000 hingga RM400,000.

5. Apakah saiz-saiz kediaman PR1MA?

Secara umumnya, rumah teres PR1MA berukuran dari 1,400 kps hingga 1,700 kps dan apartmen PR1MA berukuran dari 670 kps hingga 1,300 kps.

6. Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut, sila hubungi:

Pusat Panggilan 03-7962 4374
Isnin hingga Jumaat (9:00 pagi – 6:00 petang)
atau Sabtu (9:00 pagi – 1:00 petang)
E-mel:  info@pr1ma.my

0 comments: