Monday 6 April 2015

Bantuan RM600,000 Kepada Guru Terjejas Banjir #BahKuning


KOTA BHARU – Seramai 6,000 orang guru yang terjejas teruk akibat banjir di Kelantan akan menerima sumbangan daripada Kementerian Pendidikan Malaysia dan Persatuan Pengelola Sekolah-Sekolah Malaysia (PPSSM) dengan jumlah keseluruhan RM600,000 .

Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, Abdullah Mohammad berkata, daripada jumlah itu, PPSSM menyumbang sebanyak RM 43,000.

“Sumbangan ini adalah hasil kutipan dari tabung bantuan bencana PPSSM. Ini menunjukkan betapa kami bersimpati dengan nasib yang menimpa mereka oleh itu kami mengambil inisiatif membantu,”

Beliau berkata demikian selepas menerima sumbangan replika cek daripada PPSSM pada Majlis Penyerahan Sumbangan Derma Pasca Banjir di Jabatan Pendidikan Negeri disini, hari ini.

Beliau berharap, sumbangan tersebut dapat membantu mengurangkan beban mereka terbabit akibat bencana banjir yang melanda negeri ini sekitar Disember tahun lalu.

"Terima kasih kepada semua yang menghulur bantuan dan sumbangan ini bukti keperihatinan serta rasa kasih kami di atas kesulitan yang dialami oleh mereka,” katanya.

Beliau berkata, bantuan tersebut akan diagihkan pada minggu hadapan dan akan dilakukan mengikut pejabat pindidikan daerah.

Menurut beliau, sumbangan akan diberikan dalam bentuk wang tunai sekurang-kurangnya RM500 seorang dan bergantung pada tahap kemusnahan yang dialami masing-masing.

Menurutnya lagi, seramai 200 orang guru telah kehilangan tempat tinggal akibat ‘bah kuning’ baru-baru ini.

0 comments: